Töissä Ranta-Aitassa: Sofia
Tässä juttusarjassa tutustutaan siihen, mitä Ranta-Aitan kulisseissa tapahtuu.
Robert ja Ida von Bell haluavat tarjota erityisesti nuorille tärkeää työkokemusta vaativalta ravintola-alalta. Miltä kesäravintola näyttää työntekijöiden silmin? Sofia, Matilda ja Ida kertovat.
Sarjan osat:
1/3 Sofia Wahlroos
2/3 Matilda Sande
3/3 Ida von Bell
Kokemusta kerryttämässä
Pornaisista kotoisin oleva Sofia Wahlroos (17) päätyi Ranta-Aittaan töihin tositarkoituksella. “Hain duunitorin ja muiden kanavien kautta nimen omaan ravintolatöitä, koska halusin kokemusta tältä alalta.”
Maaliskuussa, ennen koronasulun alkua, alan töitä oli Porvoon alueella vielä hyvin tarjolla. Kevät menikin sitten uutisia odotellessa.
Työt alkoivat toukokuun lopulla nopealla aikataululla ravintolatilojen siivoamisella ja talven pölyjen pyyhkimisellä. Ranta-Aitta avattiin heti 1.6. kun ravintolatoiminta taas sallittiin.
Sofia hoitaa annokset pöytiin
Sofian rooli on olla aputyöntekijänä. Se tarkoittaa annosten kuljettamista keittiöstä pöytään, likaisten astioiden keräilyä ja tiskaamista sekä tarjoilijoiden avustamista.
Sään mukaan
Millaista työ kesäravintolassa on ollut? “Tosi vaihtelevaa. Sää vaikuttaa paljon asiakasmääriin ja kiireeseen. Ranta-Aitassa kivaa on myös se, että asiakaskunta on niin monipuolista. Keskikesällä on ollut paljon lapsiperheitä, mutta yhtä lailla täällä käy pariskuntia ja seurueita.”
Antoisinta työssä on Sofian mukaan monenlaiset asiakaskohtaamiset. “Juuri tätä työkokemusta varten halusin töihin ravintolaan.” Paljon hyötyä on ollut myös siitä, että työporukka on monipuolinen. “Ranta-Aitan työntekijöissä on kaltaisiani ensikertalaisia ja alan rautaisia ammattilaisia. Työkaverit tukevat ja auttavat paljon ja opin heiltä koko ajan lisää”, Sofia jatkaa.
Palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta
Entä onko työssäsi kurjia tai vaikeita puolia?
“Se välillä haittaa, ettei itsellä ole alan koulutusta, vaikka meidät perehdytettiin työhön. Jos on epäonnistunut jossain ja asiakas on tyytymätön, niin se tuntuu kurjalta. Välillä on vaikea tietää mitä vastata ja mitä voi sanoa.”
Negatiivinen asiakaspalaute jää Sofian mukaan kaivertamaan joskus pitkäksikin aikaa. “Onneksi töissä voi kokeneempien kanssa keskustella ja kysellä mitä olisi kannattanut tehdä ja miten jatkossa toimia.”
Tokihan asiakkailta tulee myös positiivista palautetta.
“Esimerkiksi se, että kehutaan ruokaa tai viinivalintaa, tuo hyvän mielen. Hyvistä kohtaamisista saa niin paljon virtaa, että välillä tulee jäätyä työpaikalle oman vuoron jälkeenkin. “Ihan vain vaikka auttamaan työkaveria ja pitämään seuraa”, Sofia naurahtaa.
”Hyvistä kohtaamisista saa niin paljon virtaa, että välillä tulee jäätyä työpaikalle oman vuoron jälkeenkin.”
Työkokemuksesta on hyötyä, vaikka ala vaihtuisi
Työpaikkavalintaansa Sofia on tyytyväinen: “Ida ja Robert on palkanneet tänne niin paljon erilaisia ihmisiä, että se on rikkaus. He ovat olleet minulle parhaat työnantajat tähän mennessä. He osaavat antaa rakentavaa palautetta, opastaa ja kertoa.”
Tulevaisuuden ammatti löytynee kuitenkin muulta kuin ravintola-alalta. “Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja toivon että tuleva työurani löytyy sieltä. Esimerkiksi poliisin tai asianajajan työt kiinnostavat. Tämä kesä on joka tapauksessa antanut paljon tärkeää kokemusta.”
Entä miltä ravintolatyö näyttää nuoren kokin näkökulmasta? Tai alan konkarin silmin? Nämä selviävät juttusarjan seuraavista osista, jotka ilmestyvät elokuun 2020 aikana.